Sponsor of prijs nodig? Zelf sponsor worden?
Arkefly: Aruba

zaterdag 16 februari 2008

Geslacht Ten Oever vindt oorsprong in Stegeren

De voorvaderen van Arend ten Oever hebben zeshonderd jaar geleden (1400-1650) in Stegeren gewoond. Nog steeds leeft de naam Ten Oever voort als ’n Oeverdinck, een oude boerderij aan de boorden van de Vecht.



De verre voorfamilie van burgemeester Arend ten Oever komt uit de Ommer buurtschap Stegeren. In de oudste bisschoppelijke schattingslijst komt de naam Lambert ten Oever voor met als woonplaats Stegeren (1410), toen deel uitmakend van het kerspel Ommen.

Om te weten welke rol de Ten Oevers in de boerengemeenschap Stegeren hebben vervuld heeft HKO-voorzitter Berend Jan Warmelink het Markeboek van Stegeren geraadpleegd. Daaruit blijkt dat de naam Ten Oever nogal eens voorkomt. De Marke Stegeren kende in die tijd tien boerenhoeve’s. Eén daarvan was ’n Oeverdinck, de hoeve waar de Ten Oevers woonden.
De naam Ten Oever komt regelmatig voor in de figuur of persoon van Markerichter, Schout of Schepenen. Stamboomonderzoek heeft uitgewezen dat het een heel oud geslacht is.

Uit het Markeboek blijkt ook dat men zich aan veel regels en afspraken te houden had. Wie zich daar niet aan hield moest boete betalen. Soms met muntstukken, maar ook vaak met een kruik jenever of een vat Haarlemmer bier. Dit werd dat tijdens de Markevergadering genuttigd. Maar het meest boeiend is dat de Marke Stegeren op de eerste donderdag na Pinksteren vergaderde ‘des morgens bij zonsopgang’.

De schippers op de Vecht zochten vroeger graag een herberg voor de nacht. Langs de gehele Vecht waren deze te vinden. Veel boeren verdienden er zo een zakcentje bij. ‘De Goede Vrouw’ in Beerze was zo’n herberg, waar alleen de naam nog voortleeft. Ook de schippersherberg vlak naast Den Oeverdinck in Stegeren bood schippers wat drinken, een eenvoudige maaltijd en slapen in de bedstee. De schippersherberg staat er nog in volle glorie. Het geslacht Ten Oever stamt dus uit het naastgelegen ‘n Oeverdinck, die ook aan de oever van de Vecht is gelegen. Het erfgoed ten Oever was oorspronkelijk een onderdeel van het Stichtse leenbezit van het geslacht Van Stegeren. Het geslacht Ten Oever bezat veel grond in meerdere buurtschapen en bracht bovendien bekwame jachtlieden voort.

Dankzij een verre voorouder die een voortreffelijke jager was geweest die ‘een hert, haese en noch een stuck wilt’ met één schot omlegde, wordt het familiewapen van de Ten Oever’s sindsdien gesierd met maar liefst negen ogen. Dit wapen werd de schutter geschonken door de edelen van Van Twickelo en Van Ruitenberg. Eerstgenoemde bewoonde destijds kasteel Eerde.

tekst en foto’s: Harry Woertink

Het schippershuis aan de Stegerdijk pal achter ‘n Oeverdinck. Deze boerderij wordt thans bewoond door de familie Anton Dunnewind en voorheen door de familie Veldman.


Het achterhuis van ‘n Oeverdinck


Het voorhuis van ‘n Oeverdinck


Bron: HKO97.nl


--------------------------------------------------------------------------------
Aanvulling webredactie OudOmmen:


Boerderij ‘n Oeverdinck zoals het er jaren geleden uit zag




• • •

7 Reacties »
Reactie door E.G. ten Oever — 18 december 2006 @ 10:43 pm
Hartelijk dank voor de publicatie. Het geeft inzicht in het verleden van mijn geslacht waar mijn vader en naar zijn zeggen mijn opa reeds over spraken.
Nogmaals bedankt.



Reactie door annekien — 8 januari 2007 @ 9:16 pm
Geachte mijnheer,
Tijdens onderzoek naar onze voorouders kwam ik op deze site.
Ik kom nl niet verder dan ca 1720 Hendrik Roelofs veltman geb ambt ommen later junne
Wonen er nog steeds velt(d)mans in die buurt?
Dit naar aanleiding van Veldman in het schippershuis. indien u meer weet dan houd ik me aanbevolen
met vriendelijke groet
Annekien



Reactie door Robert Schadd — 30 januari 2007 @ 12:03 am
Hallo Annekien,

Mijn naam is Robert Schadd. Ik ben jaren lang actief geweest in de VJK kampen, die sinds 1956 gehouden worden in Stegeren. De VJK heeft in 1972 ‘n Oeverdinck van onze “gastheer” in Stegeren Willem Weitkamp, die tot zijn dood in 1971 een boerenbedrijf uitoefende in ‘n Oeverdinck. De buren van Weitkamp in het Schippershuis heten Kremer. Een van de dochters van Kremer, Sienie, is getrouwd met Johan Veldman uit Junne. Sienie en Johan Veldman hebben het boerenbedrijf van vader Kremer overgenomen, totdat de gezondheidstoestand van zowel Sienie als Johan hun het uitoefenen van het zware boerenbestaan uit mijn hoofd eind jaren 80 onmogenlijk maakte. Zij hebben het Schippershuis verkocht aan Tonnie Dunnewind en zijn verhuisd naar Ommen. Een paar jaar geleden is Sienie helaas overleden, maar Johan leeft nog steeds en woont ook nog steeds in Ommen. Hij is ook nog steeds een noaber (op afstand) in Stegeren. Ik heb hem kort geleden nog ontmoet bij de begrafenis van een van de buren Hekman, waar hij met alle andere buren de bij het overlijden van een buur de traditionele noaberplicht vervulde. Johan kan je vast veel meer vertellen over zijn familie in het Ommense en met name in de buurtschappen Junne en Stegeren. Als je hem in de telefoongids van Ommen niet kunt vinden kan ik je zeker met hem in contact brengen.



Reactie door henriette cooper-wessels — 13 februari 2007 @ 5:58 am
Gezien uw bekendheid met Stegeren, vraag ik mij af of u mij wellicht kunt vertellen waar de doopboeken van Stegeren voor de periode 1600-1635 zich bevinden. Ik ben op zoek naar een Anthony de/du Mortier, die volgens zijn trouwakte in Leiden geboren zou zijn in Stegeren.

Bij voorbaat vriendelijk dank,
vriendelijke groeten

Henriette Cooper-Wessels



Reactie door Arie Noeverman — 7 mei 2007 @ 11:15 pm
Wat leuk om wat te zien van de boerderij waar ook mijn voorgeslacht en achternaam vandaan komt.
Meer informatie over de bewoners, de geschiedenis en de ligging van ‘n Oeverdinck is te zien op mijn website www.noeverman.nl. Veel van deze foto’s en info heb ik van Robert Schadd. (zie vorige reactie)

Groeten,

Arie Noeverman



Reactie door inge ten oever — 2 augustus 2007 @ 10:43 pm
Hallo, ik kwam dit toevallig tegen. Ik ben in oosterboer bij meppel geboren. Een paar jaar geleden was ik op zoek naar mijn “wortels”. Ik ben tot 1700 gekomen. Mijn voorouders kwamen uit avereest maar ook ommen werd soms genoemd. Ik ben ook erg benieuwd naar deze EG ten oever. Dat waren de voornamen van mijn grootvader. Egbert Geuchien ten oever.

Ik hoop wat te horen!
groeten
inge



Reactie door Erik ten Oever — 2 september 2007 @ 8:59 pm
Ook ik kwam per toeval op deze site terecht.Ik was niet echt op zoek naar mijn wortels,maar toch leuk om te lezen dat mijn familie jaaaaaaaaren geleden toch nog rijk is geweest en veel land heeft bezit :0)
Ik woon nu in Hoogeveen en ben geboren in Darp (Havelte)

Geen opmerkingen: