dinsdag 19 februari 2008
Fiat doet groen in Genève
Nadat Alfa liet weten waarmee ze in Genève op de proppen komen, is het nu de beurt aan Fiat. Het merk volgt de trend die in Frankfurt is ingezet, en zal groen, groen, groen doen.
Hiervoor heeft het merk een ‘groene zone’ ingesteld, waarin modellen worden geplaatst die minder dan 120 gr. CO2 uitstoten. Fiat presenteert een concept en een prototype, respectievelijk de 500 Aria concept car en het Panda Aria prototype.
Fiat zet onder andere in op traditionele motoriseringen met een minimale impact op het milieu. Hieronder valt bijvoorbeeld de Fiat 500 Sport met een 1.2-liter benzine verbrandingsmotor in combinatie met de gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak.
Hiernaast staat er in Genève de Panda Climbing, een auto die zowel op benzine als op een mix van aardgas en methaan kan rijden.
Tot slot staan Fiats recent ontwikkelde kleine diesels in de schijnwerpers, de 1.3- en 1.6-liter Multijet. De 1.6 is er met zowel 105 als 120 pk, waarbij de lichtste versie in een Fiat Bravo energielabel A krijgt. De CO2-uitstoot ligt onder de 120 g/km en de motor voldoet reeds aan de Euro5-eisen.
Om een eind te breien aan alle CO2-yada yada: Fiat Automobiles heeft zichzelf ten doel gesteld om vóór 2012 het laagste gemiddelde CO2 emissieniveau voor haar modellen te realiseren. Fiat wil deze doelstelling verwerkelijken door een plan te introduceren dat is toegespitst op motoren, versnellingsbakken en de structurele toepassing van het Stop&Start systeem.
Good luck, go get ‘em boys!
Tot slot nog een paar feitjes over het nieuwe 1.6 multijet-huzarenstukje:
Bravo 1.6 Multijet 120 pk met gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak
Een jaar na zijn debuut heeft de Fiat Bravo zich ontpopt tot een succesvol model, met een verkoop in 2007 die ver boven de verwachte 70.000 stuks in Europa ligt. In totaal noteerde Fiat Group Automobiles meer dan 120.000 orders, waarvan 60% buiten Italië. 40% van de kopers kiest bovendien voor de duurdere varianten (Emotion en Sport), terwijl 55% een voorkeur heeft voor de Dynamic-serie.
Vanaf nu is de Fiat Bravo ook leverbaar met de nieuwe 16-kleppen 1.6 Multijet, een motor van de nieuwste generatie met Multijet- en meerkleppentechniek. Vergeleken met de bekende 1.9 Multijet met 120 pk markeert de 1.6 Multijet-familie een belangrijke evolutie met een aantal aanzienlijke voordelen:
o Een nieuwe generatie injectoren die zorgen voor een meer efficiënte verbranding;
o Een koppeltoename van bijna 25% (300 Nm bij 1.500 tpm) en een 8% lager brandstofverbruik (gemeten volgens de Nedc cyclus);
o Een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 10,5 seconden, terwijl de tussenacceleratie van 80-120 km/u in de vijfde versnelling bijna vier seconden sneller verloopt;
o Een beter geluidscomfort, met een verbetering van 5%;
Bovendien breekt de Fiat Bravo in zijn segment een aantal indrukwekkende records:
o Het is de eerste auto in zijn klasse die ver voor de gewenste ingangsdatum al voorbereid is op Euro 5. Bovendien noteert hij de laagste uitstoot van HCNOx in dit segment;
o Het is één van de slechts weinige auto’s in deze vermogensklasse met zes handgeschakelde versnellingen (zowel voor de 105 pk als 120 pk versie). Binnenkort wordt hij tevens leverbaar met een geëvolueerde versie van de automatische zestraps transmissie;
o Hij heeft het hoogste koppel in zijn klasse (de 200 pk vermogensreeks);
o Hij levert zijn maximumkoppel bij het laagste toerental: slechts 1.500 toeren per minuut zijn noodzakelijk om te kunnen beschikken over de 290 Nm of 300 Nm van respectievelijk de 105 pk of 120 pk versie;
o Als gevolg hiervan zijn de acceleratie- en tussenacceleratiecijfers de beste van alle 120 pk motoren;
o Het is de enige auto met een service-interval van 35.000 kilometer, met een besparing van 25% op de reguliere onderhoudskosten (gemeten over 90.000 en 100.000 kilometer, de meest voorkomende afstanden in langeduur huur-overeenkomsten).
De 1.6 Multijet die in Genève wordt getoond is de 120 pk variant die is gekoppeld aan de gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak. Hij noteert een CO2 emissiewaarde van slechts 120 g/km.
Fascinating….Hoewel ik denk dat iedereen toch heel snel doorloopt naar de 500 Abarth.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten