Sponsor of prijs nodig? Zelf sponsor worden?
Arkefly: Aruba

vrijdag 22 februari 2008

Fiat Fiorino voor André Rouvoet?



In een vrij land als Nederland verdienen we allemaal gelijke kansen. Die krijgen we niet altijd, maar we verdienen ze wel. We zullen auto’s hier dan ook niet discrimineren enkel om het feit dat ze spuuglelijk zijn. Vandaar een berichtje over de personenuitvoering Fiat Fiorino.

Het woordje”personenuitvoering” doet vermoeden dat er ook een andere uitvoering is en dat klopt. Eind vorig jaar lanceerde Fiat de Fiorino bestelbus, maar dat bericht hebben we toen bewust aan ons voorbij laten gaan (en niemand die het ons kwalijk nam).

In Genève zal volgende maand deze kindercontainer te bewonderen zijn. Vice-premier en minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet liet begin deze week weten dat hij graag zou zien dat we in Nederland een beetje doorfokken om de kosten van de vergrijzing op te kunnen vangen. Deze Fiorino zal prima in zijn plaatje passen. Misschien een idee voor een leuke subsidieregeling?

We kennen van Fiat natuurlijk de afzichtelijke Multipla (love him, but probably hate him) en opnieuw zijn de Italianen erin geslaagd om gezinsauto te ontwerpen waar je liever niet in gezien wordt. Tip: geblindeerde ramen!

In het persbericht van Fiat zelf natuurlijk alleen maar lof.

Fiorino, een speciale auto voor Fiat Professional

Voor Fiat Professional vormt Genève het toneel voor de wereldwijde preview van de nieuwe personenuitvoering van de Fiorino. Deze auto, die deel uitmaakt van de nieuwe, uitgebreide Fiorino-reeks die in oktober vorig jaar werd gelanceerd, markeert voor Fiat Professional een belangrijke stap voorwaarts om privérijders te bereiken die op zoek zijn naar ‘intelligente’ producten voor diverse mobiliteitswensen. De Fiat Fiorino kenmerkt zich vanwege zijn opvallende persoonlijkheid, betrouwbare en robuuste kwaliteiten en functionele en unieke veelzijdigheid. Zo vormt deze Fiorino het perfecte alternatief voor automobilisten die op zoek zijn naar een vlotte, praktische, informele en ‘intelligente’ auto, die zowel in staat is om vrienden te vervoeren als sportuitrusting voor vrijetijdsdoeleinden. Tegelijkertijd komt de Fiorino tegemoet aan de wensen voor een compacte auto voor in de stad met een grote functionaliteit en verantwoorde running kosten zonder dat die ten koste gaan van de opvallende uitstraling.

Bij deze uitvoering van de Fiorino draait het uiteraard met name om het interieur, waarin hij in belangrijke mate afwijkt van zijn grijskentekenfamilie. Het interieur is ontworpen volgens het ‘free space’ concept dat voorziet in een groot aantal stoelconfiguraties (minimaal zes in een handomdraai). Daardoor ontstaat een grote hoeveelheid nuttige ruimte die naar wens als laadruimte of voor flexibele toepassingen kan worden gebruikt. Met de stoelen in de normale positie meet de bagageruimte bijvoorbeeld 330 liter (tot aan het bagagerek) en 650 liter tot aan het dak. Maar wanneer de achterbank en voorste passagierstoel worden verwijderd, neemt de totale inhoud toe tot 2.800 liter. Op dat moment kunnen objecten van bijna 2,5 meter lang in de Fiorino worden vervoerd (een echt record, aangezien de auto slechts 3,9 meter lang is).

De achterstoelen zijn overigens zeer comfortabel en voorzien van alle reguliere mogelijkheden. Als alternatief voor de standaard stoel voor de voorpassagier is de Fiorino ook te bestellen met een speciale stoel die in één gemakkelijke beweging neergeklapt kan worden, waarna hij in de vloer verzinkt. In de tussenvorm is de stoel bovendien als comfortabel tafeltje te gebruiken. De achterstoelen kunnen in een 1/3 – 2/3 verhouding worden neergeklapt of naar wens gedeeltelijk of geheel worden verwijderd, om optimaal gebruik te kunnen maken van de laadmogelijkheden en flexibiliteit.

Geavanceerde motoren en betrouwbare transmissies

Deze personenuitvoering van de Fiat Fiorino is leverbaar met twee Euro 4 motoren: de 1.3 Multijet 75 pk turbodiesel en de 1.4 benzinemotor met 73 pk. Beide motoren staan garant voor optimaal rijplezier, uitstekende prestaties en verantwoorde operationele kosten. Bovendien respecteren ze het milieu dankzij een gematigd brandstofverbruik en lage CO2-emissies. Diverse uitvoeringen van de 1.3 Multijet noteren waarden beneden de 120 g/km en in combinatie met een optioneel roetfilter daalt de uitstoot van roetdeeltjes tot slechts 0,005 g/km (overeenkomstig met de Euro 5 richtlijnen.

De 1.4 benzineversie biedt bovendien een mooie basis voor CNG- en LPG-varianten. Op termijn zal er bovendien een elektrische uitvoering van de Fiorino beschikbaar worden met 0 emissies, die in samenwerking met de Italiaanse specialist Microvett is ontwikkeld. Deze elektrische versie heeft een gegarandeerde actieradius van 100 kilometer en de oplaadtijd bedraagt ongeveer drie uur met een 9 kW aansluiting. Ook de cijfers voor de acceleratie en topsnelheid mogen er zijn: 0-50 km/u in 7 seconden en 80 km/u.

Individuele mogelijkheden

De Fiat Fiorino biedt een groot aantal keuzemogelijkheden waarin eenieder zeker de ideale invulling van zijn of haar persoonlijke voorkeur zal vinden. De geel-kentekenversie is te bestellen in twee versies: de eerste is redelijk basic uitgevoerd, terwijl de tweede juist gericht is op luxe. Daarnaast levert Fiat een speciale derde variant – Adventure genaamd – die met name het vrijetijdsconcept onderstreept. De uitvoering beschikt onder andere over een met 2 cm verhoogde wielophanging, een beschermplaat onder de motor en diverse andere beschermdelen voor de carrosserie.

De Fiat Fiorino is voorzien van een uitgebreide uitrusting inclusief een groot aantal features op het gebied van de veiligheid. Daarnaast kunnen kopers de Fiorino geheel naar wens personaliseren dankzij een groot aanbod aan optionele extra’s: van een lederen stuurwiel en versnellingspook tot aan dubbele deuren, een Blue&Me systeem, een ‘dead-lock’ functie en elegante 16 inch lichtmetalen wielen.

De Fiat Fiorino kan tevens worden geleverd met een categorie N1 certificering (4 inzittenden + 278 kg), wat per land afhankelijk nuttig kan zijn vanwege belastingmaatregelen.







Geen opmerkingen: