woensdag 20 februari 2008
Meer info over Volvo’s cross-over: de XC60
In oktober dit jaar al komt Volvo met de XC60, naar eigen zeggen een cross-over tussen een stationwagen en een terreinauto. Tja, je moet het beestje toch iets van een naam geven…
De XC60 is een van de eerste Volvo’s die je al vanaf een afstand van 200 meter dient te herkennen. Verantwoordelijk hiervoor is onder andere een wat groter uitgevallen grille. Volvo zegt zelf dat de onderzijde van de auto een robuust XC-uiterlijk heeft, terwijl de bovenkant vormen heeft die doen denken aan een coupé. Met andere worden: de XC60 is een mix tussen een stationwagen, een terreinauto én een coupé. Riiight…
De XC60 zal in Gent worden gebouwd op basis van de Volvo S40 en de V50. Dieselen kan met zowel de 163 pk als de 185 pk-variant van de bekende D5. Voorlopig is als benzinevariant alleen de 285 pk sterke T6 te kiezen. Een (eveneens zware) S80 snelt met deze motor naar de 100 in 6,9 seconden, dus reken op een vergelijkbare acceleratietijd voor de XC60 T6. Later zal de XC60 ook als voorwielaangedreven variant leverbaar zijn in combinatie met de 163 pk sterke D5-motor.
Hoewel de XC60 toch geen kleine jongen is, richt Volvo zich met de XC60 voornamelijk op stadsbewoners. Onder andere om deze reden heeft Volvo daarom ook weer een nieuw veiligheidssnufje uit de veiligheidskast getrokken: City Safety. Wanneer de XC60 bij geringe snelheden te dicht op een voorganger zit, remt deze automatisch. Dit uiteraard om de kop-staart-botsing te voorkomen. Op de Genève Autoshow is de XC60 te bewonderen, dus dan zullen we juliie ook live-foto’s voorschotelen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten