dinsdag 19 februari 2008
Volgende VW Phaeton wordt kleiner en goedkoper
Met de tweede generatie Volkswagen Phaeton voor 2010 in de planning is VW aan het evalueren geslagen over het huidige model. De Phaeton heeft namelijk nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen die er waren voor het vlaggenschip van de VW-lineup. Om van de nieuwe Phaeton een succes te maken zal deze een maatje krimpen, om hem zo te onderscheiden van het meer succesvolle zustermodel, de Audi A8.
De teller van de totale verkopen is in de V.S. blijven steken op 3.354 exemplaren, terwijl de bedoeling 5.000 Phaetons per jaar was.
In 2007 werden er nog maar 17 exemplaren verkocht, alvorens VW besloot de Phaeton uit de verkoop te halen. Een voor de hand liggende verklaring hiervoor is dat Volkswagen door velen toch niet als premium-merk wordt gezien, waardoor de mensen met geld toch liever voor een Audi A8 gaan.
De huidige generatie Phaeton is in 3 benzine- en 2 dieselvarianten gemaakt, waarbij onder andere gekozen kon worden uit een V6-instapper met 241 pk, of een brute V10 TDI met 313 pk en 750 Nm koppel. Echte freeloaders pakken het topmodel, de 6.0 liter W12 met 450 pk.
Overigens bleef voor de Amerikanen de keuze beperkt tussen de 4.2 V8 en de 6.0 W12, beiden benzine-auto’s. Misschien dat de introductie van een dieselmotor in de VS heil kan brengen, als VW het aandurft?
Laten we hopen voor VW dat een nieuwe, kleinere Phaeton wel aanslaat. Ondergetekende zal ondertussen met een Corsa’tje om de hoek wachten om de limo het leven zuur te maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten