donderdag 28 februari 2008
Kopje thee? Audi TT 2.0 TDI
We voorspelden ruim twee jaar terug al dat er een oliegestookte TT zou komen en herinnerde je hier eind vorig jaar nog even aan. Afgelopen nacht werd het dan eindelijk officieel. Er is straks een 170 pk sterk 2.0 TDI blok leverbaar in de TT. En die krijgt de poëtische naam TT TDI mee.
Het stevige koppel van 350 Nm zorgt er voor dat je niet voor l*l staat bij het stoplicht, want het standaardsprintje van 0 tot 100 km/u raffelt de TDI in 7,5 seconden af en stopt pas met accelereren wanneer de naald 226 km/u aanwijst. De quattro uitvoering zit een tiende seconde later aan de 100 km/u. De TT Roadster trekt in 7,7 seconden naar de 100 km/u en houdt het bij een topsnelheid van 223 km/h. Het gemiddelde verbruik is 5,3 liter op 100 km, dat schijnen diesel liefhebbers altijd erg belangrijk te vinden.
Gaat deze auto er voor zorgen dat diesels eindelijk geaccepteerd worden in een kappersauto?
Voor de liefhebbers een lekkere lange lap persbericht:
Kracht en efficiency komen samen in de Audi TT 2.0 TDI
Audi TT 2.0 TDI wereldprimeur in Genève
Leusden, 27 februari 2008 - Audi toont op de Autosalon van Genève naast de nieuwe A4 Avant nóg een belangrijke wereldprimeur: de Audi TT met 2.0 TDI dieselmotor. De marktintroductie van de Audi TT 2.0 TDI staat dit najaar gepland. De 78ste Internationale Autosalon van Genève vindt plaats van 6 tot en met 16 maart.
Vanzelfsprekend hebben de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro alle eigenschappen die de Audi TT hebben gemaakt tot de norm in zijn segment. Dat de Audi TT als eerste in zijn klasse kan worden uitgerust met een dieselmotor is ook niet meer dan logisch. De indrukwekkende zegereeks van de Audi R10 TDI tijdens de 24 Uur van Le Mans vormt het overtuigende bewijs dat een sportauto en een dieselmotor een winnende combinatie kunnen zijn.
Pure sportiviteit
Net als de twee benzineversies staan ook de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en de Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro voor pure sportiviteit en een opwindende rijervaring.
Onder de motorkap van zowel de Coupé- als de Roadster-versie levert de 2.0 TDI dieselmotor een vermogen van 125 kW (170 pk). Indrukwekkend is ook het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.750 en 2.500 t/min. Door toepassing van de modernste dieseltechnologie, met onder meer piëzo-injectoren, heeft de dieselkrachtbron hetzelfde levendige aanspreekgedrag als de twee benzinemotoren die Audi voor de TT in petto heeft. De Audi TT 2.0 TDI is standaard voorzien van een roetfilter. Voor een trefzekere overbrenging van het vermogen beschikt de bestuurder bovendien over een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl beide uitvoeringen vanwege het hoge koppel standaard zijn uitgerust met quattro vierwielaandrijving.
Uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek
Door de uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek blijft de dynamiek die de Audi TT kenmerkt, gegarandeerd. Voor de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro vertaalt zich dat bijvoorbeeld in een sprint van 0 tot 100 km/h in slechts 7,5 seconden en een topsnelheid van 226 km/h. Voor de Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Dankzij de koppelsterke motor tonen beide ook tijdens tussenacceleraties hun sportieve gezicht. Ondanks de aansprekende cijfers blijft het brandstofverbruik beperkt tot een voor dit segment uniek lage 5,3 liter per 100 kilometer. Voor de Roadster is dat 5,5 l/100 km.
Audi magnetic ride
In technisch opzicht zijn de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro identiek aan de uitvoeringen met benzinemotor. Dat betekent onder meer dat beide dieselvarianten beschikken over hetzelfde sportonderstel en het stabiliseringsprogramma ESP. Optioneel is ook het uitgekiende dempingsysteem Audi magnetic ride beschikbaar, waarmee de bestuurder kan kiezen voor een sportievere afstelling van de schokdempers.
Sportief elegant interieur
Uiterlijk zijn beide nieuwkomers herkenbaar aan de 16-inch wielen van gegoten aluminium, terwijl aluminium accenten en een met nappaleer bekleed sportstuur het eigentijds vormgegeven interieur een sportief elegant karakter geven. Met een uitgebreide reeks opties – onder meer elektrisch verstelbare stoelen, dynamische bochtverlichting en audio- en navigatiesystemen van de nieuwste generatie – kan de eigenaar zijn TT volledig afstemmen op zijn persoonlijke
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten