Sponsor of prijs nodig? Zelf sponsor worden?
Arkefly: Aruba

woensdag 20 februari 2008

Gespot: Just Another Random Episode



Alsof alle thema’s al eens aan bod zijn geweest wordt deze woensdag gevuld met een random episode, sorry, geen leuke samenhang of verbanden, gewoon van alles en nog wat. Zelfs twee auto’s uit het verre oosten, tussen de wat bekendere gezichten uit Duitsland, Groot-Brittannië, en Italië. Japan, worden daar dan ook exotics gemaakt? Jep, naast de Corolla’s en Wagon R+’en is er een heel kenmerkende cultuur van speedfreaks ontstaan. Dat en meer in de achtste aflevering van 2008!

Aston-Martin DB9 Volante

Het bestaat echt, een rustige fotolocatie in Amsterdam. Geen winkelende dames op de achtergrond, wiens XXL zonnebrillen overstralend licht reflecteren, of Astraatjes die toevallig óók hun boodschappen in de P.C. Hooftstraat doen, maar slechts een bakstenen achtergrond met hier en daar een spoor van glas. Waar dan? Aan de wallen. Jazeker. Daar zit het Grand Hotel, een schitterend hotel met een binnenplaats waar zo nu en dan het-een-en-ander te zien is. Voorheen zagen we hier al een F430, een 360 Spider, een Conti GT en een Phantom V. Overigens zijn zulke auto’s altijd even leuke tussendoortjes, aangezien het geen locatie is om elke dag even langs te fietsen, daarvoor ligt het nèt iets uit de route. En daarom is het zo leuk om er dan af en toe toch nog iets te zien!













Ferrari F430 Spider

Eens even lekker revven in een F430 Spider als je er zelf geen hebt? Het kan, er zijn meerdere bedrijven die ze verhuren, om maar iets te noemen. Óók kun je bij de Oger gaan werken. Het schijnt namelijk opgenomen te zijn in hun CAO. Dus af-en-toe kruipt er iemand achter het stuur om hem de P.C. door te jagen, geen 490 pk gewend zijnd, en om deze vervolgens half op het fietspad te parkeren, geheel in stijl. Ik zou er geen nee tegen zeggen, hoewel ik zelf de mag-ik-even-meerijden-tactiek hier wel boven prefereer. Dat werkt trouwens prima. Mijn excuses dat het geen Scuderia is geworden overigens, dan waren het overigens nog meer detailfoto’s geworden. Erg leuk om te maken, hoe lelijk ik de details ook kan vinden. Of het daar om gaat? Nee joh, houd je oren maar eens open als er een F430 langs komt!















Jaguar XJS V12, Coupé èn Eventer!

Een model Jaguar dat we niet zo heel erg veel meer zien, maar als tussenliggend model ten opzichte van de E-Type en de XK8 in elk autogeschiedenisboek te vinden zal zijn, werd in 1975 voor het eerst verkocht, waar het ontwerp twintig jaar later nog vrijwel ongewijzigd mee zou gaan. Hij was er als coupé, cabrio, èn…









Eventer! Wat? De meeste van jullie zullen wel weten waar het over gaat. Van de Jaguar XJS zijn namelijk 67 exemplaren gebouwd als handige stationcar. Waarom maar 67? Die dingen zijn superhandig, zelfs Jensen wist van een soortgelijk model haast het achtvoudige te verkopen (Jensen GT). Ondanks de matige bouwkwaliteit zijn de meeste nog behouden, maar dat maakt het niet tot een dagelijks geziene auto. Dankzij een tip van spotter-in-opleiding Willem ben ik per fiets naar het Hilton gegaan, bedankt!













Mercedes-Benz S 65 AMG W221

Zeeën van ruimte op een doordeweekse namiddag bij zonsondergang, in de P.C. Hooftstraat kan dat nog best. De kans op spotten is er dan ook een stuk lager, geen Maserati’s die af-en-aan komen rijden of files van Jaguars. Maar soms heb je geluk, en staat er iets te wachten dat je zelfs niet eens voor de zevende keer tegen komt. Daar komt het vaak toch op neer, en ik ga de straat op om nieuws te verzamelen, niet om dingen te zien die ik al ken. Daar heb ik mijn foto’s namelijk al voor. De S 65 AMG staat op eenzame hoogte als het gaat om populariteit van de V12 Biturbo. Op de tweede plaats treffen we wellicht de SL aan, gevolgd door de ‘oude’ CL, gevolgd door de huidige CL, en op de laatste plaats nog eens een S, maar dan de vorige generatie. Tot dusver kennen we bijna twintig Nederlandse S 65’s W221, 6 SL’s, 3 CL’s, nog eens 3 CL’s, en slechts één S W220!













Mitsubishi Lancer EVO IX

Ik heb er zelf even naar moeten zoeken, maar al snel kwam ik tot de conclusie dat het om een IX ging. Ik raak de draad altijd gauw kwijt bij deze auto’s, voornamelijk omdat ze niet vaak te zien zijn en Japanse auto’s nog niet echt zijn ingesleten in de wereld van de exotic. Maar onderschat ze niet, Japan staat niet voor niets bekend om techniek en goede finetuning. Er komen interessante systemen vandaan als VTEC en VVTI. Deze auto beschikt over een bescheiden 1.997 cc, verdeeld over vier cilinders, maar wèl gekoppeld aan een turbo die een indrukwekkend turbogat schijnt te leveren. Een leuke combinatie is het zeker: een gezinsauto met tweelitermotor, goed voor 280 pk, een blok dat je bij voorkeur boven de 4.000 min-1 moet houden – het toerental waar de pret in een Bentley zo’n beetje tot een einde komt – en vering die keihard is. Tsja… Oh ja, in de binnenspiegel is nog een balk van indrukwekkend formaat te zien. Rijd hard met de auto anders zit die er helemaal voor niets.











Nissan Skyline R-34 GTR V-Spec

Waar de Lancer een auto is waar je niet heel gauw aan zult denken bij het horen van de woorden “exclusieve auto”, is de Skyline GTR er ook nog eens eentje die je op het continent niet zo gauw tegen zult komen. Maar die eigenwijze eilandbewoners rijden allemaal aan de linkerkant en hebben zodoende behoefte aan een stuur aan de rechterkant. Moeilijk… Zo nu en dan is er hier iemand zo fanatic om er eentje naar Nederland te halen, maar veel van die gele platen zijn er niet te vinden op een Skyline GTR. Naast deze zwarte zijn er nog twee blauwe, maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Maar wat IS een R-34 GTR nou precies voor een auto? Wordt hij aangedreven door een V12? V8? Inderdaad, het is een zescilinder in lijnmotor met een inhoud van maar 2,6 liter, bijgestaan door een turbo. 276 pk, net zo iets als voorin de EVO IX. Raar? Nee. Waar? Ook niet. Waar men in Duitsland een soort Gentlemens Agreement heeft omtrent topsnelheid doet Japan zelfs aan pk-begrenzing. Dat houdt in dat er een begrenzer wordt gezet op de schriftelijke gegevens van het motorvermogen. Dus: in de boekjes staat nooit meer dan 280 pk. Want uiteindelijk ligt er wel gewoon veel meer in, 325 pk bijvoorbeeld. V-Spec staat overigens niet voor een interessante uitvoering met een paarhonderd pk extra of iets dergelijks, maar heeft twee metertjes in het dashboard zitten: G-krachten en rondetijden. Dit geldt voor het merendeel van de GTR’s, 7.301 van de 11.310 exemplaren.











Porsche Cayenne Gemballa Biturbo GT 550

Zo nu en dan komen we ze opeens tegen, Porsches omgebouwd door Gemballa. Uit het niets staan ze opeens voor je neus. Zo gaat dat met Joint Ventures, als er een vertraging tussen zit sta je opeens verrast te kijken. In 2003 werd deze auto als Cayenne S geboren, om begin dit jaar onder handen te worden genomen door de plastisch chirurgen van Gemballa. De buitenkant werd dermate bruut dat menig persoon in de P.C. voor deze SUV stopte voor een vlugge photoshoot, hier-en-daar zelfs een elegante jonge dame. Dat sierde de boel mooi waar het normaal mannen zijn die er omheen huppelen met camera’s. Voorin de auto vinden we trouwens een V8 van 4,8 liter, toen 340 pk (zonder turbo), nu 550 (met turbo). Er rijden nog maar weinig van deze extreme wagens rond, maar alles kan nog veranderen…













Rolls-Royce

Ten slotte een nonchalante combo in de P.C. Hooftstraat om mee af te sluiten. Alsof het niets kost, maar de Phantom wordt nog steeds verbazingwekkend vaak verkocht, Silver Seraphs zijn onvindbaar geworden om over de New Corniche te zwijgen. Maar een Phantom of een Drophead? Die komen we op een doordeweekse dag dan zomaar even tegen! Overigens is deze combo gewoon op zaterdag geschoten, maar jullie weten wat ik bedoel. Toch valt het allemaal nog best mee, Wibi Soerjadi rijdt bijvoorbeeld in één van de ongeveer 20 Silver Seraphs in Nederland waar er van de Phantom niet veel méér rijden. Of eigenlijk: niet veel méér wonen. Want ze rijden zeker meer! Meer show-off type? Tot nu toe staan er bijna dertig Phantom’s op gele platen, plus nog een Phantom Black van een zeer bekende Nederlandse verzamelaar. En er staan er zonder meer nog genoeg op de bestellijst bij Hessing, net als van de Drophead.







Geen opmerkingen: